
| |
 |
Scurt
istoric
English
Francais
Prezenta primilor evrei pe teritoriul
actualei Romanii este semnalata inca din perioada Daciei romane, acest lucru
datorindu-se incadrarii unor evrei in legiunile romane si trupele auxiliare.
Exista indicii arheologice ca, odata cu aceste unitati, au venit si unii
meseriasi. Primele documente scrise privitoare la evreii din Transilvania
dateaza din timpul regilor Ladislau I si Coloman (secolele XI si XII) si
sint in general ostile evreilor. Bela al IV-lea a adoptat in 1251 masuri de
relativa reabilitare a comunitatii evreiesti, ceea ce i-a stimulat pe evrei
sa se aseze in Ungaria (incluzind si Transilvania). |
Primele
cazuri de persecutie a evreilor se consemneaza incepind din secolul al
XVI-lea. Mihai Viteazul, care in 1593 a devenit domn al Tarii Romanesti cu
sprijinul Portii otomane, a primit sumele uriase necesare campaniilor sale
de la grecii, evreii si turcii din Constantinopol. Dupa urcarea pe tron, i-a
convocat pe creditori si i-a ucis pina la ultimul. La 11 august 1601 a
intrat in Cluj, impreuna cu generalul Basta, si i-a ucis pe evreii si
anabaptistii gasiti acolo, incendiind si orasul. Evreii au avut de suferit
si din partea princepelui Sigismund Bathori, care a considerat ca ei s-au
alaturat lui Mihai Viteazul.
In Transilvania secolului al XVII-lea, puternic influentata de spiritul
Reformei, principele Gabriel Bethlen (1613-1629) a chemat negustori evrei
din Imperiul Otoman pentru a dezvolta comertul. Mai tirziu, dupa integrarea
Transilvaniei in Imperiul Habsburgic (1691), evreii ardeleni si-au extins
relatiile comerciale spre Apus. Imparatii Austriei nu-i favorizau pe
comerciantii evrei, astfel ca din 1700 li s-a interzis locuirea in
apropierea oraselor miniere. Din 1736, evreii nu mai aveau dreptul sa faca
importuri din Germania sau Polonia. Statutul orasenesc al localitatii Alba
Iulia a dispus in 1741 ca evreii sa aiba drept de locuire in oras numai ca "jeleri",
fara drept de cetatenie. Viata evreilor obisnuiti nu era intotdeauna in
siguranta: au avut loc crime in Marghita, Muntii Ciucului, Maramures.
Parlamentul ungar din 1867 a adoptat proiectul baronului Jozsef Eotvos, dupa
care locuitorii israeliti ai tarii sint egal indreptatiti cu locuitorii
crestini sa isi exercite drepturile civile si politice. In 1895 religia
iudaica a devenit egala in drepturi cu celelalte confesiuni.
Marturii despre organizarea primelor comunitati evreiesti in Tara Romaneasca
se intilnesc in numeroase documente, cronici, note de calatorie, incepind
din secolul al XVII-lea. Ca urmare a persecutiilor declansate in acea vreme
in unele tari occidentale (Spania si Portugalia indeosebi), se intensifica
stabilirea in Imperiul Otoman si ulterior in Tarile Romane a unor imigranti
evrei (majoritatea de rit sefard), initial chemati pentru a popula sau
repopula tirguri, pentru a dezvolta comertul. Aparitia primilor evrei in
Moldova constituie un fapt legat de rascoala cazacilor zaporojeni din anul
1648. Edicte, hrisoave si alte acte oficiale emise de autoritati de stat
romanesti au permis organizarea primelor comunitati mozaice, dar si
libertatea de practicare a credintei si preceptelor religioase,
recunoasterea tribunalelor rabinice, crearea unor institutii specifice de
invatamint, binefacere si sanatate. Visteria, interesata sa incaseze bir de
la evrei, ii trateaza in scopuri fiscale ca pe o breasla inca din timpul
domniei lui Constantin Brincoveanu. In Moldova, in temeiul unei hotariri
luate de Inalta Poarta, la 1719 ia fiinta Hahambasia - adica functia de
rabin-sef al Moldovei. Ocupatia ruseasca a Tarilor Romane din 1806-1812 a
favorizat de asemenea patrunderea unui mare numar de evrei, sositi indeosebi
ca furnizori ai armatei. In anii urmatori, vin tot mai multi evrei, care
incearca astfel sa scape de persecutiile imperiului tarist si din Polonia.
Prin Tratatul de la Berlin, semnat la 28 iulie 1878 de catre Marile Puteri,
guvernul de la Bucurest era obligat sa modifice articolul 7 al Constitutiei
in sensul de a acorda cetatenie si deci drepturi politice si civile tuturor
evreilor din Romania. Totusi, emancipare politica a evreilor devine efectiva
odata cu desavirsirea statului national unitar roman la 1918, garantarea
drepturilor minoritatilor prin Constitutia din 1923 conducind la unificarea
comunitatilor evreiesti din Vechiul Regat sub denumirea de Federatia
Uniunilor de Comunitati Evreiesti (1928). Constitutia din 1923 acorda
drepturi cetatenesti si politice pina la instaurarea regimului Goga-Cuza (28
decembrie 1937). |

|

|
Holocaustul
|

|
Sub
regimul totalitar din Romania anilor 1940-1944 sau din Ardealul ocupat de
Ungaria horthista, a avut loc jefuirea proprietatilor evreiesti si
deportarea unora din ei in Transnistria. Inceputul razboiului impotriva
Uniunii Sovietice a marcat o trecere la actiuni mult mai brutale. Au avut
loc o serie de pogroame (Iasi, cu circa 4000 de morti, altele pe teritoriul
Basarabiei si Bucovinei).
Evreii din Bucovina si Basarabia - 185 de mii - au fost dusi in lagarele de
exterminare din Transnistria. Chiar daca opiniile istoricilor nu concorda
intotdeauna, se estimeaza ca pina in mai 1942, aproximativ doua treimi
dintre acestia au fost omoriti. In toamna anului 1942, cind terenul era
pregatit deja pentru deportarea evreilor din Romania in Polonia, guvernul
roman si-a schimbat brusc pozitia, renuntind la aceasta masura. Treptat, au
fost desfiintate si lagarele din Transnistria.
La 19 martie 1944, Ungaria a fost ocupata de trupele germane. Noul guvern a
acceptat aplicarea "solutiei finale" si, intr-un timp deosebit de scurt,
evreii au fost dusi fortat in ghetouri (existau centre in Oradea, Sighet,
Cluj, Baia Mare, Tirgu-Mures, Dej), trecind rapid la deportari (peste
150.000 de evrei au fost deportati din Transilvania de Nord). Trist este
faptul ca romanii i-au persecutat pe evreii din Transilvania pe motiv ca
sint "unguri", iar maghiarii i-au acuzat ca sint "romani".
|

|
Situatia actuala |
In timpul
regimului comunist, indeosebi in anii cind la putere s-a aflat Nicolae
Ceausescu, acesta din urma s-a folosit de intentiile statului Israel de
a-i proteja pe evrei impotriva abuzurilor si a acceptat "exportarea"
aproape in totalitate a comunitatii evreisti din Romania. Daca in anii
'30 existau peste 450 de mii de evrei, la ora actuala, conform ultimului
recensamint numarul lor este mai mic de zece mii de persoane.
Dupa 1990, evreii sint reprezentati cultural si politic de catre
Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania (FCER), care coordoneaza
activitatea a patru centre mai importante (din Bucuresti, Iasi, Cluj si
Oradea). FCER are o intensa activitate publicistica si de cercetare
indeosebi asupra istoriei comunitatilor de evrei in Romania si editeaza
lunarul "Realitatea evreiasca". In invatamintul de stat exista si doua
centre de studii iudaice, la Universitatea din Cluj si la cea din
Bucuresti (din 1998).
Viata evreiasca in urbea de pe Bega
-
de Luciana Friedmann
Chiar dacă
vestigii ale prezenței evreilor din Banat datează din secolele ll lll
e.a., existența comunității evreiești din Timișoara a fost menționată în
documentele de predare a cetății încheiate în 1716 de comandantul
trupelor turcești cu comandantul armatei austriece, prințul Eugeniu de
Savoia. În cimitirul vechi de rit spaniol se află morminte din perioada
ocupației turcești, dintre care cel mai vechi este cel al lui Azriel
Assael, decedat în 1636, care o fost rabin și chirurg. La un veac de la
dispariția acestuia, rabinul Meir Amigo și alți patru evrei din Istambul
au fost autorizați să se așeze în oraș. O dată cu începerea introducerii
drepturilor cetățenești în Imperiul Austro-Ungar, s-a dezvoltat numeric
comunitatea evreilor din Timișoara, ajungând la aproape 7000 de
persoane, în perioada Primului Război Mondial (aproximativ 10% din
totalul populației).
O personalitate
deosebit de importantă în galeria rabinilor Timișoarei o reprezintă
Oppenheim sau Oppenheimer Zvi Hirsh ben David (1821-1859), supranumit
Gaon Rabbi Herschele Temeswarer. El a fost o personalitate religioasă
ce s-a bucurat de recunoaștere europeană, iar mormântul său construit în
stil mausoleu a devenit un loc de pelerinaj pentru evrei și neevrei.
Primul rabin al Timișoarei a fost rabinul sefard Iacob Moises
(1739-1741). Iacob Wolf, ce păstorea în prima sinagogă din cartierul
Cetate, sau Judenhof, pentru așchenazimi și sefaradimi deopotrivă, a
devenit în 1764 Oberrabbiner al Transilvaniei la Alba Iulia, centrul
vieții iudaice la acea vreme, unde erau atunci 3000 de evrei. Între anii
1879 și 1908, în sinagoga din Cetate a păstorit rabinul-savant dr.
Maurițiu Löwy, căruia i-a urmat până în 1970 Maximilian Drechsler. În
templul ortodox din Iosefin au oficiat succesiv Prim Rabinii Shück,
tatăl și fiul.
Profesorul Oscar
Schwartz consemnează în lucrarea sa Trecutul și prezentul vieții
comunitare evreiești din Timișoara și Banat: Războiul al
doilea mondial și persecuțiile evreilor ce l-au precedat, și-au revărsat
umbra urii și asupra evreimii timișorene, ca și asupra întregii
evreități din România. În acest context, să ne gândim doar la cele 2833
de persoane care au fost trimise la muncă obligatorie până în 1943.
Aceste tabere în care umilințele, ura, ferocitatea umană și-au arătat,
mai tot timpul, colții, i-au dezrădăcinat pe oameni din profesiile pe
care le practicau înaintea războiului, schimbându-le iremediabil soarta.
|
|
| |

View Guestbook
Sign
Guestbook



|